Svenska låtskrivare bidrar till rekordår för musikexporten
2015.11.18
Svenska låtskrivare bidrar till rekordår för musikexporten

Idag släppte Musiksverige sin statistik över musikåret 2014.

 

Den svenska musikbranschens intäkter fortsätter att öka. Sedan år 2009 har musikbranschens intäkter vuxit med 1,6 miljarder kronor – en ökning med 25 procent. 2014 omsattes 8,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med fem procent jämfört med föregående år. Musikexporten ökade med hela 29 procent, mycket tack vare framgångsrika svenska låtskrivare och producenter som jobbar åt världsartister. Samtidigt visar ny statistik i rapporten ”Musikbranschen i siffror” att den största andelen av intäkterna hamnar hos ett fåtal.

Musiksveriges VD Linda Portnoff talar om framgångssagan och intäktsfördelningen i den hit-orienterade musikbranschen:https://vimeo.com/145986860

Bland några av de framgångsrika låtskrivarna finner vi trion bakom till exempel Eurovisionvinnaren ”Heroes”: Anton Malmberg Hård af Segerstad, Joy Deb och Linnea Deb. De beskriver hur arbetet bakom en låt kan se ut – och ger ett smakprov av sin nya hit: https://vimeo.com/145986831

På konsertmarknaden, vars intäkter utgör ungefär halva musikbranschens omsättning, står tre procent av företagen för 70 procent av intäkterna. Det betyder att även om musikbranschen totalt sett vuxit under den senaste femårsperioden så är det många, särskilt mindre kommersiellt orienterade aktörer, som upplever att de har fått det tuffare med försörjningen.

– Branschen mår allt bättre efter krisåren i början av 2000-talet, men framgångarna och intäkterna är skevt fördelade. Det finns mycket kvar att göra för att bättre förstå intäktsfördelningen, lönsamheten, och drivkrafterna bakom tillväxten, säger Linda Portnoff, VD för Musiksverige.

Även musik ”online” har vuxit starkt sett över den senaste femårsperioden. Tack vare Spotify innehar Sverige (delat med Norge) förstaplatsen vad gäller just lyssning online, vilket betyder intäkter överstigande en miljard kronor på den inhemska marknaden. Även digitala radio- och tv-tjänster har bidragit till att de upphovsrättsliga online-intäkterna ökat med 57 procent mellan 2013 och 2014, till knappt en halv miljard kronor.

Upphovsrättsmarknaden som sammanlagt står för nästan en tredjedel av de totala branschintäkterna är oerhört viktig, och därför är ett starkt värnande om upphovsrätten helt avgörande för branschens fortsatta återhämtning och tillväxt.

Läs rapporten och se filmen om musikbranschens omsättning här: www.musiksverige.org

Idag släppte Musiksverige sin branschstatistik för året 2014 och siffrorna visar att musikbranschens intäkter fortsätter att öka. Sedan år 2009 har musikbranschens intäkter vuxit med 1,6 miljarder kronor – en ökning med 25 procent.

2014 omsattes 8,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med fem procent jämfört med föregående år. Musikexporten ökade med hela 29 procent, mycket tack vare framgångsrika svenska låtskrivare och producenter som jobbar åt världsartister. Samtidigt visar ny statistik i rapporten ”Musikbranschen i siffror” att den största andelen av intäkterna hamnar hos ett fåtal.

På konsertmarknaden, vars intäkter utgör ungefär halva musikbranschens omsättning, står tre procent av företagen för 70 procent av intäkterna. Det betyder att även om musikbranschen totalt sett vuxit under den senaste femårsperioden så är det många, särskilt mindre kommersiellt orienterade aktörer, som upplever att de har fått det tuffare med försörjningen.

– Branschen mår allt bättre efter krisåren i början av 2000-talet, men framgångarna och intäkterna är skevt fördelade. Det finns mycket kvar att göra för att bättre förstå intäktsfördelningen, lönsamheten och drivkrafterna bakom tillväxten, säger Linda Portnoff, vd för Musiksverige.

Även musik ”online” har vuxit starkt sett över den senaste femårsperioden. Tack vare Spotify innehar Sverige (delat med Norge) förstaplatsen vad gäller just lyssning online, vilket betyder intäkter överstigande en miljard kronor på den inhemska marknaden. Även digitala radio- och tv-tjänster har bidragit till att de upphovsrättsliga online-intäkterna ökat med 57 procent mellan 2013 och 2014, till knappt en halv miljard kronor.

Upphovsrättsmarknaden som sammanlagt står för nästan en tredjedel av de totala branschintäkterna är oerhört viktig, och därför är ett starkt värnande om upphovsrätten helt avgörande för branschens fortsatta återhämtning och tillväxt.

Läs rapporten och se en sammanfattande film om musikbranschens omsättning här: www.musiksverige.org

Hör Musiksveriges vd Linda Portnoff tala om framgångssagan och intäktsfördelningen i den hit-orienterade musikbranschen: https://vimeo.com/145986860